Schaatsen met een hartslagmeter

Trainen met een hartslagmeter heeft veel voordelen. Je krijgt er een heel nauwkeurig beeld mee van je conditie en je prestaties.

SchaatsApp.nl biedt vele mogelijkheden om op een leuke en inzichtelijke manier met een hartslagmeter te trainen. Zo kun je met bijvoorbeeld een Polar of Garmin horloge lopen en je tijden direct importeren in je profiel, of je kunt met een losse hartslagmeter trainen en deze via de app gebruiken.

Hartslaggrafiek

Analyseer je training en bekijk in welke hartslagzones je traint.


Extra opties in het Plus Pakket

Met het SchaatsApp.nl Plus Pakket krijg je nog meer mogelijkheden om met een hartslagmeter te trainen.

Je kunt een doel hartslagzone instellen en je kunt ook je eigen hartslagzones exact instellen.

Dit maakt onderdeel uit van SchaatsApp.nl Plus Pakket samen met nog meer leuke features.

Instructies voor de Android app

De app werkt alleen met de Polar WearLink+ Bluetooth hartslagband.

Koop de Polar Bluetooth hartslagband voor Android
  1. Doe je hartslagband om. Volg de instructies van Polar (maak sensoren eerst nat met water!)
  2. Koppel je hartslagband aan je mobiel. Doe dit via Settings -> Wireless & networks -> Bluetooth. Zorg dat Bluetooth geactiveerd is en klik op 'Scan for devices'. Koppel (pair) met de Polar hartslagband en voer de code '0000' in.
  3. Start je training zoals gebruikelijk. Klik op het Kcal blokje om je hartslag te zien.
  4. Bekijk je resultaten. Na afloop van je training kun je je hartslaggegevens bekijken via je eigen profiel op SchaatsApp.nl.

Let op: de app werkt alleen met de Polar Bluetooth band en dus niet met andere merken of types hartslagbanden.

Lees meer tips en suggesties

Instructies voor de iPhone app

De app werkt alleen bij de iPhone 4S en 5 (dus niet de iPhone 4 of ouder!) met de Polar H7 Bluetooth hartslagband.

Koop de Polar Bluetooth hartslagband voor iPhone
  1. Doe je hartslagband om. Volg de instructies van Polar (maak sensoren eerst nat met water!)
  2. Zet bluetooth aan. Via de Instellingen/Settings app op je iPhone
  3. Vink de hartslagmeter instelling aan. Via de Instellingen pagina in de app.
  4. Start je training zoals gebruikelijk. Klik op het Kcal blokje om je hartslag te zien.
  5. Bekijk je resultaten. Na afloop van je training kun je je hartslaggegevens bekijken via je eigen profiel op SchaatsApp.nl.

Let op: de app werkt alleen met de Polar Bluetooth band en dus niet met andere merken of types hartslagbanden.

Voor Garmin of Polar horloges

Importeer je trainingen welke je met een Garmin of Polar hartslaghorloge sport.

Waarom met een hartslagmeter trainen?

Er zijn verschillende redenen om hartslag te meten tijdens het sporten:

  • Tempo - Hartslag kun je gebruiken als snelheidsmeter om het juiste tempo te bepalen dat je vol kunt houden. Door jouw individuele hartslag te meten, bepaal je het tempo dat juist is voor jou.
  • Aanpassing - Hartslag reageert op interne en externe factoren. Het geeft je inzicht in je conditie (energieverbruik, aërobe fitheid en indirect vochthuishouding) en de effecten van hoogte en weersveranderingen).
  • Intensiteit - Hartslag is een accurate meting van de intensiteit van een bepaalde activiteit.
  • Veiligheid - Hartslagmeting voorkomt dat je teveel van jezelf vraagt en verlaagt daardoor het risico op blessures.
  • Vooruitgang - Hartslagmeting geeft je de mogelijkheid objectief de vooruitgang in je conditie te meten.

SchaatsApp.nl op Facebook